Sund livsstil er en prioritering

Træning kræver tilpasning

Den fedeste følelse i verden, er, når man har fundet motivationen til at komme afsted til træning regelmæssigt. Dog kan man have tendens til at starte for hurtigt ud, fordi man bare gerne vil ned og give den gas i træningscenteret!

Der kan være mange gode grunde til at træne, og hvis man gør det rigtigt, vil man også hurtigt kunne opleve resultater specielt i forhold til konditionen. Og så bliver man jo glad i låget af det og får en masse mentalt overskud!

Dette er der dog en god grund til: Kroppen tilpasser sig fysisk aktivitet og træning, og der sker en masse fysiologiske ændringer, når vi træner, således at et givent arbejde bliver nemmere jo flere gange vi udfører det. Dét, der er vigtigt at være opmærksom på, er at det tager kroppen 4-6 uger at opnå et forbedret kredsløb: Altså at få en bedre kondition. Det kan måske virke som lang tid, men den tid tager det, før man kan se mærkbare ændringer i fx løbedistance eller ens løbetid på en bestemt distance.

Musklerne er lidt længere tid om at tilpasse sig øget belastning. Tilpasningstiden for musklerne er 6-8 uger, og man vil kunne se en udvikling ved at man kan løfte tungere vægt eller tage flere gentagelser af en øvelse i forhold til udgangspunktet.
Både for kondition og muskelstyrke vil man hurtigt kunne opnå en relativ høj procentvis forbedring efter kort tids træning. Det er HER, hvor risikoen for skader bliver stor – for mange glemmer at nok er konditionen og muskelstyrken væsenligt forbedret, men resten af kroppen er ikke klar til samme grad belastning så hurtigt.

Kroppens knogler, sener, ledbånd og tilhæftninger kræver nemlig 8-10 måneders tilpasning! Det er altså virkelig vigtigt at have den rigtige progression i ens træning, så man ikke starter alt for hårdt ud og på den måde pådrager sig en skade!

Når det så er sagt skal man selvfølgelig huske at lytte til kroppens signaler. Kroppen skal nok sige fra og det er vigtigt at  tage de små signaler seriøst og ikke ignorere at det gør ondt. Det skal ikke gøre ondt, før det gør godt!!
Man kan opleve muskelømhed efter træning, især hvis man er startet op igen efter længere tids pause eller man øger træningsintensiteten eller frekvensen. Dette kaldes for “Delayed Onset Muscle Soreness” og opleves typisk 24-48 timer efter træning. Det er helt normalt, men vil efter et par uger begynde at aftage. Man får ikke noget ud af kontant at fremtvinge denne muskelømhed, det er den direkte vej til overtræning og skader.

Mærk efter, når du træner – men husk at for at forbedre sig, skal kroppen også presses og man skal udfordre sig selv. Det er bare vigtigt at gøre det progressivt, så kroppen har en chance for at følge med!

/Trine Theodora

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Sund livsstil er en prioritering