Styrketræning // program uge 34-39

Repost: Rom blev ikke bygget på én dag

Det her er en af bloggens første indlæg, som jeg lige faldt over. Det er faktisk lidt sjovt at gå tilbage i arkiverne og læse, hvad jeg havde på hjerte til at starte med (er der mon nogle af jer, der har fulgt med lige fra begyndelsen?). Siden da er der sket meget, men jeg synes faktisk, at jeg havde fat i noget med det her indlæg, så derfor poster jeg det endnu engang. Ved ikke lige, hvorfor jeg synes I skulle have en mindre historietime i forbindelse med indlægget, men ja ja, fred være med det 😉 here goes: 

…faktisk så dækker Roms historie over en mere end 2.800 år lang periode, hvor byen fra at have været en lille midtitaliensk landsby i 9. århundrede f.v.t. udviklede sig til først at være centrum i det enorme romerske empirium, siden, efter emperiets fald, religiøst centrum for den katolske kirke, for i 19. hundrede at blive hovedstad i det forenede Italien. Og selv en by som Rom er i konstant udvikling.

Vi starter allesammen et sted! Der er stor tendens til at tro at vi fra den ene dag til den anden kan gå fra et absolut nulpunkt til at være den bedste til alt ? og når det så ikke lykkes, så giver man op.
Hvis der er en sætning, jeg ofte har hørt, så er det: ?Ej, jeg kan ikke, så det gider jeg ikke.? Hvilket jeg synes er en på mange måder rigtig ærgerlig sætning. For nej, der er ingen af os, der kan fede den på sofaen i et halvt år og så fra den ene dag til den anden gå ud og løbe et halvmarathon. Der er ingen af os, der kan føle os 100 procent skarpe første gang vi er på en steptime. Der er heller ingen af os, der bare lige kan squatte 60 kg første gang vi træner med frivægte. Og der er heller ingen af os, der bare lige kan ændre vores livsstil fra på mandag og så aldrig mere spise en burger.

Det skal man virkelig lade være med at tro! Vi vil selvfølgelig allesammen gerne have succes, men hvorfor skal succes absolut være det ultimative? Det handler om at finde små successer i hverdagen, så vi hele tiden kan holde os fokuseret på vores endelige mål. Kan man have et endeligt mål? Jeg tror, at det hele tiden er muligt at ændre på, hvad ens mål er. Man skal bare ligge sit fokus i processen og stoppe med at være så forbandet resultatorienteret. Det handler om, tror jeg, at sætte sig nogle delmål. Delmål, der er realistiske! Vi kan ikke fra den ene dag til den anden ændre vores vaner, men vi kan blive opmærksomme på de dårlige vaner og herefter målrettet sætte ind overfor dem.

IMG_9803Det her billede er fra første gang, jeg tog billeder til bloggen 

Mennesket er i sig selv vanedyr og finder tryghed i faste rammer og struktur. Først skal den dårlige vane identificeres, og herefter skal der laves en ny vane, som man gentager igen og igen ? indtil det bliver vane. Jeg har før i tiden aldrig spist morgenmad, men har besluttet mig for, at det vil jeg simpelthen gøre. Derfor har jeg morgen efter morgen lavet morgenmad og kastet det i hovedet under tidspres, indtil det blev vane for mig at stå op og lave morgenmad.

Men hvordan ændrer man sine dårlige vaner til det bedre?

  • Find ud af hvad du vil ændre på
  • Start i det små, del evt. din vane op i små bidder, og ændr lidt af gangen
  • Find ud af hvad du vil i stedet for
  • Aftal med dig selv hvad din nye vane som skal erstatte den dårlige skal være
  • Gør det igen og igen, til det ender med at blive en vane
  • Hold hele tiden fokus
  • Falder du i vandet, er det ikke ødelagt ? bliv vred på dig selv og kom igen
  • Fokuser på det du vil og det positive frem for det du ikke vil og det negative

Jeg tror, at det handler om at finde meningen med det, man gør. Hvis man sigter i blinde, så rammer man heller aldrig. Stop med at tro at du er den bedste første gang du gør det! For det er vi ingen, der er. Få succes med processen, sørg for at få en lille sejr hver dag. Vær stolt af dig selv og dine små sejre og del endelig disse sejre med dem omkring dig! Vær stolt af at du i dag tog cyklen på arbejde fremfor bussen, vær stolt af at du smurte madpakke i stedet for at købe ind i kantinen, vær stolt af at du kom ned i træningscenteret og fik trænet, bare en lille smule, selvom det hang dig langt ud af halsen.

Et gammelt ordsprog lyder: ?Du kan dobbelt så meget som du selv tror, og 10 gange så meget, som din mor tror!? Og det tror jeg ikke er helt ved siden af. Tro på dig selv og tro på at du godt kan. Det kan godt være du ikke kan løbe 5, 10, 20 kilometer i dag ? men det kan du måske om en måned? Eller om 6? Alle har et udgangspunkt og alle starter et sted. Selvom alle dem man følger på eksempelvis Instagram dagligt poster deres vaskebræt og skyr, så husk på, at de har også startet et sted ? og du ser kun overfladen! Du ser kun det, de gerne vil have, at du skal se.

Tro på dig selv, for du kan godt! Du er fantastisk, fordi du er dig ? og fordi du prøver, og fordi du VIL det. Om det så er et træningsmæssigt, kostmæssigt mål eller et helt tredje mål, så skal du nok nå derhen. 1% er talent, 99% er hårdt arbejde.

Rom blev ikke bygget på en dag ? husk på det 🙂

Signature

Follow on BLOGLOVIN’ // FACEBOOK // INSTAGRAM

   

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Styrketræning // program uge 34-39