Postkort fra USA #4 Monterey til San Francisco

Postkort fra USA #5 San Francisco til Sacramento (1/2)

På vejen til San Francisco gjorde vi stop i Walmart, som muligvis er det billigste indkøbscenter i staterne. Vi var af flere af jer blevet anbefalet at handle ind til roadtrippet der; og med handle ind mener jeg de nødvendigheder, som ikke giver så meget mening at tjekke ind i lufthavnen som fx en køletaske og et telt. Det kostede den nette sum af 10$ Og 30$, og ligeledes købte vi en camel bag, som nok skal komme også til gode, når vi skal vandre i de store nationalparker. En sådan en stod os i 25$. Glimrende! Vi købte også noget brød og pålæg, så vi var fri for at købe måltider på caféer og restauranter hele tiden.

Efterfølgende tjekkede vi ind på vores, lad os kalde det en atypisk, men seriøst billig, airbnb i det sydøstlige San Fran. Det er nok det billigste i hele byen, eftersom 6 nætter står os i 2000 kr. Efter indtjekning ville vi ind i byen, hvor vi hurtigt fandt ud af at offentlig transport er noget lort. Uber er helt sikkert vejen frem i San Francisco, og vi har ikke benyttet os af andet, mens vi har været her. Vi tog ind til Noe Valley og Mission Distrect-kvartererne, hvor jeg fik en fodbehandling og pedicure. Den slags er virkelig billigt her – en manicure starter ved 10$. Om aftenen spiste vi aftensmad på Pizza Hacker, som virkelig kan anbefales.

Den næste dag startede vi med at tage op til 16th Avenue Tiles of San Francisco, som er en af de såkaldte “Hidden Stairways of San Francisco. En smukt dekoreret trappe og en endnu smukkere udsigt. Det er også tæt herpå, at Twin Peaks ligger. Efterfølgende tog vi på sports bar for at se semifinale og fik efterfølgende endelig bekræftet at Kokkens mobil ikke kan blive lavet, mens vi er i USA. Han hygger sig heldigvis vældigt med min iPad.

Resten af dagen brugte vi på at spadsere rundt i San Franciscos utroligt stejle gader for til sidst at ende nede downtown i Financial Distrect til shopping. Her faldt vi over et udsalg i en Levi’s-butik, hvor Kokken kunne shoppe jeans til bare 40$! Aftensmaden indtog vi på et Thai-sted lige ved Market Street, som var både billigt og virkelig lækkert!

Den tredje dag skulle byde på den helt store, ikoniske oplevelse: Golden Gate Bridge. Jeg havde virkelig glædet mig, så jeg blev noget skuffet, da broen lå fuldstændigt i tåge. Det er åbenbart meget normalt på denne tid af året, at der ligger tåge over store dele af byen, så vil man have den skyfri oplevelse, så skal man rejse i efteråret 😉

Efter den skuffende oplevelse, drog vi til China Town. Kokken har aldrig været i en storby, der har et kinesisk domineret område, så det var han meget begejstret for at opleve. Chinatown i San Fran er så eftersigende det største kinesiske samfund udenfor Asien, så det er helt sikkert værd at tage forbi. Vi kom bl.a forbi en bager med en kø langt ned ad gaden, så den stillede vi os i – godt, måtte det jo være – og brugte sølle 8,5$ på en pose fyldt med sager, vi ikke vidste hvad var, og som vi satte os og spiste i en nærliggende park. Det meste smagte ganske fint!;-)

Herefter besøgte vi endnu en Hidden Stairway, som første op til Coit-bygningen, hvorfra vi kunne ud over bugten og helt hen til Golden Gate Bridge. Da vi gik nedad igen, satte vi kurse mod havnefronten og Fisherman’s Wharf, hvor vi yggede med old school spil i en spillehal, inden vi tog hen til Lombard Street, som er en af de mest snoede veje i verden, og som ligeledes tilbyder et ekstraordinært visuelt panorama over byen. Aftenen blev brugt tilbage i China Town-kvarteret, hvor vi spiste aftensmad, og jeg modtog en tiltrængt fodmassage.

De næstkommende dage bød på historie og natur, men det vil jeg berette om i mit næste post. Jeg tror efterhånden, det her er langt nok – så nu vil jeg overlade jer til at scrolle gennem en visualisering af det ovenstående: