15 ting du ikke vidste om mig

Om motivation – eller mangel på samme

IMG_4586Når man blogger om fitness og sundhed, så er det ret almindeligt også at blogge om motivation. Man bliver som regel spurgt om, hvordan man finder motivationen til at vedligeholde ens træning og overholde ens kostplan, særligt når man viser sine resultater frem. Det tror jeg, er meget naturligt – fordi det mest almindelig spørgsmål som regel er “Hvordan har du gjort?” eller “Hvordan gør du?”. Det er dog spørgsmål, som er ret svære at besvare, fordi der aldrig er et simpelt svar bag, hvordan man opnår et flot resultat. Det er klart, at succes kræver hårdt arbejde. Og det kræver hårdt arbejde hver evigt eneste dag. Det kræver ofre; hvad enten det er at sige nej til kage i sociale sammenhænge eller at sige nej til at hænge ud med dine veninder for at træne, men mest af alt, så kræver det viljestyrke og vedholdenhed at opnå succes med dét, man gør. Hvad enten det måtte være sunhedsrelaterede mål, professionelle mål eller personlige mål.

Motivation er en ret flydende størrelse. Det har jeg før adresseret. For mig kan motivationen svinge fra dag til dag, fordi det afhænger af, hvad jeg er mest motiveret for i et givent øjeblik. Er jeg mest motiveret for et kortsigtet eller langsigtet mål, og hvilket et er dominerende lige netop nu? I øjeblikket har jeg fx rigtigt svært ved at overholde min kostplan – gør det mig til et svagt menneske, der ikke vil have succes? Nej, det mener jeg absolut ikke. Gør det dig bedre, hvis du godt kan overholde din? Nej, det gør det ikke. Fordi vores motivation er forskellig. Jeg tror, at grunden til jeg ikke prioriterer min kostplan i øjeblikket, er fordi målet om en flot sommerform ikke er i højsædet lige netop nu. Jeg handler utroligt meget på impuls, hvilket i nogen sammenhænge er en fremragende kvalitet, mens det i andre sammenhænge er ret uhensigtsmæssigt. I forhold til at holde en kostplan, så er det selvfølgelig ikke særligt gavnligt. Jeg har svært ved at holde den, fordi mit mere kortsigtede mål lige nu er at stille op til DM i styrkeløft; og her er det absolut ikke en fordel at veje mindst muligt. Det er faktisk rigtig fint, hvis jeg vejer ind 100 gram under det tilladte for min vægtklasse, fordi jo mere jeg vejer – jo stærkere er jeg i teorien. Teoretisk set stiger styrken nemlig 10-12% ved 4-5 kg ekstra – og jeg er klart mest motiveret for at smadre personlige rekorder til DM her i april. Alligevel finder jeg fra dag til dag motivationen til at vælge gode, sunde og nærende måltider, fordi det er om ikke andet er langt bedre for min krop, når den bliver presset så hårdt til hver evig eneste træning, men når mine impulser fortæller mig, at bland selv-slik er en pissegod idé, så er jeg ikke ret tilbøjelig til at modarbejde den, fordi jeg retfærdiggør det med, at det faktisk kun er en fordel at veje mest muligt. Og hvis jeg vil have en dansk rekord i dødløft, så fuck æstetik!

På træningsfronten fungerer min motivation helt anderledes. Jeg kan sagtens motiverer mig selv til træning, og ellers er mit program så relativt fleksibelt med kun 4 ugentlige træningsdage, så hvis jeg ikke gider – så flytter jeg den bare til dagen efter. Ligeledes rykker jeg rundt på over- og underkropsdage, lige præcis som det passer mig – for hvis jeg er mest motiveret for at squatte, så vælger jeg dén bentræning og skubber dødløfttræningen til en anden dag. Jeg skal blot være opmærksom på, at jeg ikke træner to underkropstræninger i streg, og at jeg når det, inden ugen er omme. Har jeg flere dage i træk, hvor jeg er umotiveret for træning, så er mit bedste middel at lave en aftale med en veninde. Ligeså snart jeg står til ansvar for en anden, så kan jeg sagtens komme afsted. Desuden er min ultimative motivation i øjeblikket succes til DM i styrkeløft, og dét i sig selv, skal nok få mig afsted til de planlagte træninger. Konsekvensen ved at misse en træning er større, end konsekvensen ved ikke at overholde min kostplan til punkt og prikke, og derfor vil jeg fortsat være motiveret for at passe min træning. Jeg har brug for at have mål, fordi jeg har svært ved at vedligeholde noget uden et formål – og så længe formålet giver mening, så vil jeg også få succes. Fordi så vil jeg arbejde hårdt for det.

Men altså… jeg startede med at skrive, at man som fitnessblogger et eller andet sted er forventet til at skrive om motivation. Og hensigten med indlægget var faktisk at fortælle, hvorfor jeg som regel ikke blogger om det, og hvorfor jeg ikke leverer gode råd til netop det. Det gør jeg ikke, fordi sandheden er, at min motivation er ligeså meget ude af kontrol som mine impulser. Hvad jeg er mest motiveret for i dag, kan ligeså godt være hvad jeg er mindst motiveret for i morgen.

Hvis du stadig læser med, så vil jeg sige: godt klaret! Jeg er ikke sikker på, jeg formåede at bevare den røde tråd, men sådan er det ofte med tankestrømme… Forskellen på, om man er i kontrol og kaos kan være ret lille. Jeg blogger bedst, når jeg blogger om, hvad jeg føler, når jeg føler det… Men jeg håber alligevel, det gav mening.

Trine Theodora X

Follow on BLOGLOVIN’ // FACEBOOK // INSTAGRAM

   

2 KOMMENTARER

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

15 ting du ikke vidste om mig