My New York Journal #4

My New York Journal #5

Flere af jer anbefalede Ellen Stardust Diner på Broadway, hvor tjenerne alle er skuespillere, der prøver at få gennembrud på Broadway, og at de både synger og danser. Det lød for sjovt til at misse, så vi startede dagen med at spise morgenmad der. Og I havde fuldstændig ret i at underholdningen var helt i top, maden i sig selv var virkelig elendig, synes jeg, men det var uanset hvad en oplevelse!

Da vi havde spist tog vi ned i West Village for at gå en tur og se Friends-bygningen og Carrie Bradshaws lejlighed. Førstnævnte kunne jeg overhovedet ikke kende fra serien, selvom jeg har set den et utal af gange! Men jeg bliver tydeligvis nødt til at se den igen 😉 Sidstnævnte kunne jeg til gengæld godt kende – gaden i hvert fald – trappen husker jeg som været anderledes, men det er klart, at det hele ser anderledes ud i serien, fordi der selvfølgelig er ryddet op og poleret, når de filmer. Uanset hvad var det sjovt at se West Village-området, som er virkelig hyggeligt. Vi fortsatte gåturen op i Chelsea for at spadsere på The High Line – det er altså en smart måde at få udnyttet de gamle togskinner på! Udsigten derfra synes jeg ikke var noget specielt, men det var sjovt at gå og kiggede ned af alle gaderne og konstruktionen er jo i sig selv ret unik. Vi hoppede desuden ind på Chelsea Market og fik et stykke kage, da vi kom forbi.

Efterfølgende gik turen op mod Upper East Side og 5th Avenue, hvor vi på vejen gik ind for at se The New York Post Office og Empire State Building. Vi fravalgte at komme op i Empire State, da vi i forvejen har været oppe i Top of the Rock og Freedom Tower, samtidig med at Empire State jo netop er en bygning, der gør udsigten til det den er.

Oppe på 5th Avenue gjorde vi holdt ved Grand Central Station, som er en fuldstændig ekstraordinær bygning! Wauw, hvor er den smuk, og hvor er det vildt, at der kommer 500.000 (!) mennesker gennem den banegård hver dag! Stationen er ligeledes nabo til Chrysler-bygningen, som er special på grund af dets spir. Det er sjovt at skifte områder på den måde i løbet af dagen, fordi alt ændrer sig – butikker, menneskerne, travlheden, pulsen, dét er virkelig specielt og er i sig selv en oplevelse!

Vi skulle flyve ud fredag aften, og skulle derfor mod lufthavnen ved 19-tiden. Vi forlod derfor 5th Avenue og gik ad; vi kom på vejen forbi Bryant Park og den smukke skøjtebane, hvor man virkelig kan fornemme liv og fantastisk idyl lige midt på en af byens travleste avenuer. Vi fortsatte langs 7th Ave gennem Time Square og hentede vores ting på hotellet på W 33rd og 7 Ave inden kursen blev sat mod JFK.

Der var varslet snestorm i New York natten til i dag, og vi var derfor en smule bekymret for, om flyet overhovedet lettede kl 23. Der blev meldt 15 minutters forsinkelse inden vi kunne boarde, men ombord kom vi. Her sad vi så i 2 timer inden flyet lettede, fordi det skulle ises af! De første par timer i luften var desuden noget turbulente, så der er ingen tvivl om, at det var på et hængende hår, at vi kom i luften 😉 Alt det her refererer jeg fra min mor, for jeg gik kold med det samme vi ramte flysædet, og jeg vågnede i øvrigt ikke før flyet meldte klar til landing 😉

image image image image image image image image image image