Dagens træning og lidt om ego

My Heroes ★ Thomas Moberg

Thomas er, som I måske ved, min gamle personlige træner. Ham var jeg hos i et helt år, og han har spillet en vigtig rolle for mig, min træning og mine resultater i styrkeløftregi. Siden hen er han blevet min ven, og jeg har set, hvor meget han har udviklet sig i forhold til hele sin tilgang til både kost, træning og klienter. Dét synes jeg er inspirerende. Thomas’ indlæg er ærligt og tegner et billede af en dedikeret mand, hvilket også beskriver ham godt – både som person, men også som personlig træner! 


trinetheodora-thomas-moberg-myheroes-3Jeg hedder Thomas Moberg og er netop startet som kommunikationsansvarlig og personlig træner i Fitness Studiet i Randers (titlen er en work-in-progress). Tidligere var jeg selvstændig med mit firma Thomas Moberg Fitness, selvom jeg egentlig er i besiddelse af en kandidatgrad i Virksomhedskommunikation. Life is a funny thing, huh?

Jeg elsker styrketræning eller bodybuilding, som min store passion jo nok nærmere hedder og har været de sidste par år. Før jeg blev grebet af vægtene, spillede jeg fodbold i 17 år, men da styrketræning gav mig større fleksibilitet og mulighed for at planlægge min tid bedre (dengang gik jeg på Universitetet og havde to jobs ved siden af), blev fodbolden droppet til fordel for det.

Jeg elsker at træne af flere årsager; det er kort, men hårdt og intenst, og så er det fedt at være i kontrol over sin egen krop og blive stærkere. Du manipulerer den gennem kost og træning, og det er fedt at være i den proces med ’trial and error’ hele tiden. Det påvirker selvfølgelig også ens sindelag, når jeg ser tilbage og føler, jeg kunne have opnået mere, men sådan er der jo mange ting her i livet.

trinetheodora-thomas-moberg-myheroes-4

Tre ting du ikke vidste om mig

  • Jeg er faktisk hele 28 år gammel. Ja, jeg ligner en på 20, men de hårde, kolde facts er, at jeg snart runder 30 – og her i Jylland betyder det, at jeg snart får peber og det, der er værre
  • Jeg snakker virkelig meget (og højt, får jeg at vide)
  • Og så lyver jeg ikke, når jeg siger, at jeg rent faktisk godt kan lide broccoli

MOTIVATION
Jeg bruger ikke rigtig motivation i min dagligdag, da det er flygtig faktor i min verden. Hvad sker der, når motivationen er væk ligesom vi ser hos alle ’nytårsforsætterne’? Så bliver vi bare derhjemme og chiller på sofaen hver dag? Men det motiverer mig da, at jeg bliver stærkere og, at min krop ændrer sig/udvikler sig, men jeg har da også træninger, hvor jeg bare ikke gider. Og her er motivation ikke altid nok.

I stedet fokuserer jeg på at få tingene gjort – det driver mig at udføre noget. For mig er det lidt ligesom fodboldtræning: Når regner pisker ned, det er mega koldt og alternativet er varm mad og en god film, hvad får så folk ud i regnen (vi snakker ikke de professionelle)? Lyst. En gennemgående glæde ved en sport og hele processen. Ikke motivationen om, at i aften brillerer du som Christiano Ronaldo – fordi man ved jo godt, at det kommer til at være en skodtræning i det vejr. Men alligevel tager man afsted og får trænet. Så de dage, hvor jeg ikke gider træne, træner jeg alligevel – fordi jeg skal. Og det er klart min største styrke: Min evne til at presse på og få tingene gjort.

trinetheodora-thomas-moberg-myheroes-5UDFORDRINGER
Det overrasker mig faktisk, hvor grebet jeg er blevet af det. Og så overrasker det mig, hvor lang tid det tager at opbygge muskelmasse, haha. Den største udfordring har i lang tid været at holde et fokus på optimal kost og træning uden at det påvirkede mit privatliv og dem omkring mig (og mig selv), men jeg har efterhånden arbejdet med det så længe, at jeg kender mine prioriteter og, hvilke konsekvenser de har på mit liv. Og det er jo ikke sådan, at jeg ikke tager ud og spiser, eller at jeg har mit eget mad med nogle steder.

Min største svaghed er klart, at jeg har det bedst med at have en meget lav fedtprocent. Samtidig vil jeg jo gerne være større, men vokser bare ikke ret meget – netop fordi jeg stadig fokuserer på at holde fedtprocenten lav. Så min svaghed er, at jeg ved, hvad der skal til for at blive større, men aldrig får gjort noget ved det på grund af forfængelighed, haha. Uden at love for meget, er det dog planen at ændre dét i år.

PRÆSTATIONER OG MÅL
Jeg er virkelig stolt over at have startet min egen virksomhed (Thomas Moberg Fitness) og skabt en succes. Samtidig gjorde det mig egentlig ret stolt at være den første i familien, som fik/tog en kandidatgrad. Især fordi jeg skrev mit speciale, mens jeg startede min virksomhed op.

Når jeg sætter mig noget for, så gør jeg det. Og det gælder i alle facetter af livet.

Mit ultimative mål er at have en tilværelse, hvor jeg nyder mit arbejde, nyder min fritid og har mulighed for at gøre de ting, jeg har lyst til. Det lyder super banalt, men hvis man kun ser frem til weekenden og ferierne eller, hvis man kun fokuserer på at tjene penge for at købe kunne ting, der bringer glæde, så er livet for hårdt. Jeg vil gerne kunne stå ud af sengen om morgenen og glæde mig til dagen, der kommer. Og sådan har jeg det faktisk lige nu, selvom jeg tager afsted 5.45 og kommer hjem ved 18-19-tiden. Så lige nu er livet jo bare herligt 😉

trinetheodora-thomas-moberg-myheroes-1AFRUNDING
Træning betyder vanvittigt meget for mig. Jeg elsker at træne, jeg elsker at læse og skrive om det, og jeg elsker kost-aspektet, som unægtelig følger med – jeg er vidst en kontrolfreak. Jeg ville nok ønske, at jeg i starten af min træningskarriere havde fokuseret meget mindre på at bevare en lav fedtprocent og så i stedet bare havde smidt 5-10 kilo muskelmasse mere på kroppen, så jeg var lidt større nu. Men hey, så er der jo bare flere års arbejde forude, hvilket i sig selv er super motiverende (oh no, jeg brugte motivation!).

Det er svært at give et godt trænings- og kostråd, fordi det afhænger af det individ, du giver det til, men for langt de fleste gælder følgende: Træn hårdt og spis fornuftigt – gerne med masser af uforarbejdede fødevarer (altså fødevarer, som er lige præcis det, de giver udtryk for (eksempel: En pære er en pære. En lasagne fra Aldi er i virkeligheden en hestelasagne, haha). Drop kosttilskud og alt det fancy, indtil du har alt det basale på plads. Kevin Magnussen startede heller ikke i en F1-racer. Gør du det, skal du nok få resultater, og så kan du tweake de små ting senere hen.

trinetheodora-thomas-moberg-myheroes-2

Følg Thomas her:
Blog: www.thomasmoberg.dk
Instagram: @thomasmobergdk
Facebook: Thomas Moberg Fitness


Lige nu kører Thomas faktisk en online bootcamp for Fitness Studiet i Randers, hvor han arbejder. Bootcampen har fokus på vægttab og varer i tolv uger. Læs mere om den HER.

★★★

Follow on BLOGLOVIN’ // FACEBOOK // INSTAGRAM

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Dagens træning og lidt om ego