Smukke sommerlooks ★

Lidt om smidighed og et par øvelser

Åh, mobilitet. Eller smidighed, kan vi også kalde det. Det er virkelig afgørende for, hvorvidt vi kan udføre en træningsøvelse korrekt. Særligt squatten er utrolig vanskelig og stiller store krav til mobiliteten i hele kroppen! Jeg er særligt begrænset i min ankel/akilesene, som er stram og som ikke tillader mig at skubbe knæet ret langt udover foden. Derudover har jeg ret dårlig mobilitet i skuldre og håndled, har jeg fundet ud af i forbindelse med, at jeg er begyndt at gøre mere i vægtløftning. Mit mål er en perfekt overhead squat, og det betyder, at jeg skal træne mobilitet i både i skulderled, hofter og ankler. Min rygrad er forholdsvis smidig efter at ha’ trænet opspænd i bænkpressen så længe!

Nå, men i går var jeg på en mobilitetstime, og jeg tænkte, at jeg lige ville dele et par af øvelserne med jer. Jeg har efterhånden en del øvelser i ærmet, så lad mig endelig vide i kommentarfeltet, om I gerne vil se endnu flere øvelser. I førte omgang vil jeg lige vise jer tre styks:

trinetheodora-mobilitet-smidighed-splitDenne splitposition er vanvittig hård, og det strækker helt vildt meget i hoften og på indersiden af lårene. Jo mere man kan åbne hoften des pænere squat får man også 🙂 Man lægger sig op ad en mur med bagdelen så tæt på som muligt, lader benene falde ud til siden og placere så en vægtstang ovenpå fødderne.  trinetheodora-smidighed-mobilitet-hasestrækDette er en virkelig god måde at få strukket haserne/bagsiden af lårene godt ud. Man stiller jeg blot på en kasse, tager en TUNG kettlebell i hånden (fx 24 kg) og lader sig så “falde” ned langs kassen. Hold benene helt strakt og slap godt af i overkrop, skuldre og nakke.  trinetheodora-mobilitet-smidighed-spagatFår I lige et flashback til gymnastiktiderne her? Spagat. Super for hoftebøjerne, som bliver utroligt belastet i alle squatvarianter. Jeg har aldrig været tættere på at komme ned i den, som jeg er nu. Jeg har altid troet, at jeg bare var den stive type, men har fundet ud af, at jeg nok ikke behøver at undervurdere mig selv alt for meget. Det gør pisseondt at sidde i den her stilling, og hvis man slet ikke kan komme ned i nærheden af den, så kan vælge at bøje det bagerste ben og skubbe vægten tilbage, eller man kan bøje det forreste ben og skubbe vægten fremad (ligesom en split squat).


Jeg gad godt, at jeg var bedre til at få øvet mobilitet hjemme på stuegulvet, men indtil jeg bliver god til det, så vil jeg komme på hold en til to gange i ugen. Generelt synes jeg for det meste bare, at det gør pisseondt at strække, men faktum er, at det er en god idé i forhold til min øvrige træning. Fremgangen er utroligt langsom, men en eller anden dag skal det nok blive tydeligt, at man har øvet sig! Træner du din mobilitet i forbindelse med styrketræning, og tænker du på det som værende optimerende for dine løft?

★★★

Follow on BLOGLOVIN’ // FACEBOOK // INSTAGRAM

6 KOMMENTARER

  • Michelle

    Jeg ved godt, at jeg burde, men jeg gør det aldrig.. Super fedt med et indlæg der sætter fokus på mobilitet! 🙂

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Sara

    Jeg træner poledance og har derfor stort behov for at træne min smidighed – jeg har svømmet og redet hele mit liv, og derfor er jeg alt andet end smidig!
    Men jeg synes klart det er blevet bedre efter jeg er startet til pole, og især de timer vi har hvor vi udelukkende fokuserer på smidighed er virkelig givende 🙂

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Anne

    Jeg er selv blevet ret stiv i skuldrene her på det seneste. Så kom endelig med flere udstrækning og mobilitetsøvelser! 😍

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Sabrina

    Det er noget jeg altid har ønsket at blive bedre til! Kunne være fedt med nogle flere øvelser som man kan lave hjemme på stuegulvet, og som man ikke behøver vægte til 😊

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Ceilie

    Jeg kunne godt tænke mig endnu flere øvelser! Jeg har selv problemer med min smidighed i squat, så det er lækkert med lidt inspiration til øvelser ☺️👌🏼

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Camilla

    Jeg går til yoga to gange i ugen som også er med til og give de gode stræk og mobilisere nogle af de øvelser jeg har i mit trænings program. 😊

    Men super fedt du viser nogle øvelser, flere af dem tak 😄

    Siden  ·  Svar på kommentar

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Smukke sommerlooks ★