Intensity pre-workout

Kulhydrater eller ej?

Jeg har været nede hos Performance Gym i dag, hvor deres nye personlige træner Rikke har lavet en såkaldt biosignatur på mig. En biosignatur er en 12-punktsmåling, der skal være med til at kortlægge ens hormonelle balance i kroppen. Disse 12 punkter siger alle noget om, hvor det er mest hensigtsmæssigt at optimere i forhold til kost eller træning.
De personlige trænere hos Performance Gym benytter disse målinger forud for et kost- og/eller træningsforløb både hos “almindelige” mennesker og hos deres atleter, og der foretages en ny måling hver 4. uge, så kost- og træningsprogrammer kan blive rettet til.

IMG_1170En biosignatur koster normalt 775 kr, men da Rikke er ny personlig træner hos Performance Gym kunne man booke en gratis konsultation, hvilket jeg var så heldig at få. Jeg startede med at blive vejet, hvilket jeg ikke var helt vildt begejstret for. Jeg vejer mig normalt fredag morgen, det har jeg gjort hver uge i det seneste år og det er lidt en religion for mig efterhånden. Jeg havde dog forberedt mig på at bryde min rutine til fordel for målingen i dag, selvom jeg jo har en idé om at de kilo jeg smider eller tager på fra uge til uge sker natten mellem torsdag og fredag 😉 Vægten sagde 70,0 kilo, hvilket er 0,5 kg mere end i sidste uge – så det var lidt skuffende. Det vælger jeg dog ikke at lægge for meget i – jeg må komme stærkt igen i denne uge. Nu har jeg jo også en dag ekstra 😉

Skinfold-Caliper

Herefter blev jeg målt 12 steder på kroppen lige fra ansigtet til læggen med en tang specielt til disse målinger. Alle disse målinger bliver tastet ind i en beregner, og der bliver på den baggrund lavet en top 3 over mine fokusområder.

Ens fedtprocent bliver også beregnet og min ligger på 25,7 %, hvilket betyder at jeg har 18 kg fedt på kroppen og ville veje 52 kilo, hvis jeg ikke havde noget fedt på kroppen overhovedet. Fedtprocenten har jeg det helt fint med, og den bekræfter mig bare i, at en målvægt omkring 62-63 kilo er realistisk. Jeg er jo en kvinde, så jeg vil jo naturligvis gerne have noget fedt på kroppen.

Og nu til mine top 3 fokuspunkter: 1) Hoftekammen (“håndtagene”), der er en indikator for ens kulhydrattolerance. Jeg har til min store overraskelse ikke ret godt af for store mængder af kulhydrater og ville få de bedste resultater ved at skære dem næsten fuldstændigt væk! Med andre ord at leve ‘low carb, high fat’. Jeg synes ikke, at jeg spiser specielt mange kulhydrater generelt, men havregrynene om morgenen og et par rugbrødsmadder om dagen er åbenbart ikke det mest hensigtsmæssige for mig, hvis jeg ønsker at reducere fedtet omkring min hoftekam. Min krop bruger altså ikke kulhydraterne til noget særlig fornuftigt.
2) Pectorals – brystet, der er en indikator for, hvor meget testosteron jeg har i kroppen. Åbenbart ikke nok 😉 Jeg vil kunne optimere min træning ved at fokusere på tung styrketræning, dvs. mange sæt med få gentagelser (5-6 reps). Det giver også god mening i forhold til min løbetræning, så kroppen kan holde til den store belastning det er at løbe langt. Derudover lærte jeg, at det kun giver mening af lave splitprogram, hvis du styrketræner mere end 3 gange om ugen. Eksempelvis 4 gange styrketræning betyder et 2-splitsprogram, 6 gange styrketræning betyder 3-splitsprogram. Under 4 ganges styrketræning betyder full body.
3) Baglåret, der er det fokuspunkt, som jeg ikke vil kunne gøre noget ved. Det siger nemlig også noget om hormonniveauet i ens krop – om du tager hormonel prævention. Det gør jeg, og hvis jeg effektivt vil reducere fedtmængden på mine baglår, så skal jeg ikke være på prævention. Det kommer dog ikke til at ske, så mine baglår må se ud, som de nu engang gør 😉

Alt i alt synes jeg det var meget informativt og rart at blive målt, da det ikke er noget, jeg har prøvet før. Jeg må indrømme, at jeg er en smule skeptisk overfor kulhydrataspektet… Jeg føler ikke, at jeg spiser særlig mange i forvejen, og jeg føler ikke det ville være optimalt at undgå dem fuldstændig, når jeg løber relativt meget i tiden. Når det så er sagt, så har jeg naturligvis respekt for Rikkes professionelle vurdering, og jeg vil prøve at skære ned på kulhydratindtaget – i hvert fald tænke over, hvor meget kulhydrat jeg får dagligt 🙂
Angående punkt 2, så kan jeg kun give hende ret i, at tung styrketræning vil være fordelagtigt for mig, og jeg vil begynde at implementere det mere struktureret i min ugentlige træning. Det giver kun god mening at styrketræne kroppen, da den udsættes for en kæmpestor belastning ved løb – især på længere distancer. Biosignaturen har bestemt sat nogle nye tanker igang hos mig, og det tror jeg kun er en god ting.

Hvad med jer? Har I prøvet at få lavet en biosignatur eller på anden måde få målt kroppen?

Signature

6 KOMMENTARER

  • Tina

    Super godt indlæg, det er rigtig spændende læsning 🙂
    Er det generelt, at der er sammenhæng mellem håndtag (eller flanken, som jeg kalder den :-)) og kulhydrat eller er det enestående for dig?

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • Det glæder mig at du synes om indlægget! Som jeg forstod det, så er netop det punkt generelt en indikator for kulhydrattolerancen, men om det er ens primære fokusområde afhænger af den individuelle måling 🙂

      Kh Trine Theodora

      Siden  ·  Svar på kommentar
  • Inge

    Det er sindssygt spændende med biosignature. Jeg har selv fået lavet en i januar, og prøver nu stille og roligt at indføre ting i min hverdag, der kan hjælpe. Mine prioriteter hed 1: forlår (østrogener), 2: baglår (østrogener) og 3: Love-handles (insulin og blodsukker-regulering). Jeg droppede p-pillerne i sidste uge, og er meget spændt på, om jeg kommer til at kunne se en forskel.

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • Hvor spændende! Jeg håber, at du opnår de resultater du ønsker 🙂 Tak for dit input – du må have en dejlig aften!

      Kh Trine Theodora

      Siden  ·  Svar på kommentar
  • anne

    Wow, det lyder spændende!! Især det med baglårene – det er det punkt på min krop jeg har det sværest med. Er simpelthen så træt af at jeg træner og træner, men at der bare aldrig sker det store deromme… Har virkelig mange kampe med min krop, mit hovedet og med lange bukser om sommeren pga. mine grimme baglår 🙁 Måske det bare er noget man må acceptere..
    Ved du om man stadig kan få tilbud på sådan en måling?

    P.s. hvor er du sej at du er så åben omkring din krop, din træning og dit vægttab. Jeg synes man ser mange bloggere som også giver udtryk for gerne at ville være ærlige men så alligevel holder igen med mange ting. Jeg ved godt at vægt osv blot er tal, der ikke kan sammenlignes fra person til person – men det giver alligevel et billede af de personer man læser om. Hvis det giver mening? Finder meget mere inspiration hos sådan en som dig, der faktisk arbejder for sagen. Det er mega sejt!!

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • Dejligt du kan li’ indlægget! Jeg kan forstå at baglårene er et ømt punkt for mange, men må indrømme jeg aldrig selv har tænkt over det. Måske det ville være en god ide at kontakte en personlig træner for at få nogle gode råd til, hvordan du aktivt kan sætte ind overfor dine baglår? 🙂
      Det kan man desværre ikke – det var et først til mølle-tilbud, som jeg faldt over på Perfomance Gyms facebookside..

      Tusind tak for din ros og søde ord, det betyder rigtig meget for mig. Jeg bestræber mig i høj grad på at være ærlig og autentisk, relaterbar og lige til, så det glæder mig, at det er de kvaliteter du finder hos mig! Forhåbenligt kan jeg blive ved med at inspirere dig. Tak fordi du følger med og tager dig tid til at skrive til mig.

      Rigtig god aften!

      Kh Trine Theodora

      Siden  ·  Svar på kommentar

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Intensity pre-workout