Medicinbold fra helved

Hovedstand – trin for trin

Jeg elsker at lege med balance, styrke og at have hovedet nedad! Hovedstand har jeg kunne lave lige så længe, jeg kan huske – og det er faktisk slet ikke så svært. Man skal vænne sig til, at det er ubehageligt at stå direkte ovenpå hovedet, og hovedstanden kræver ligeledes, at man spænder godt op, så man ikke knækker i nakken!

Jeg har forsøgt at beskrive, hvordan man laver hovedstand trin for trin:

trinetheodora-hovedstand-step-fitness-11. Placér hænder og hoved på gulvet, så de danner en trekant (hænder og hoved skal IKKE stå på én linje, da der så naturligvis er sværere at holde balancen). Ligeledes skal man stå direkte ovenpå hovedet, så nakke og rygrad er i forlængelse og ikke på panden.

2. Skub bagdelen i vejret, således tæerne kommer så tæt på hænderne som muligt. Du kan nu mærke vægten på hovedet. Væn dig til det hurtigst muligt.  trinetheodora-hovedstand-step-fitness-23. Kravl nu med knæene op på albuerne. Et knæ ad gangen. Stå i denne position lidt, indtil du har fuld kontrol. Vægten på hovedet vil føles endnu tungere nu – hold spændet!  trinetheodora-hovedstand-step-fitness-34. Spænd vildt meget op i coren, hold benene samlet og før nu langsomt fødderne opad. Hold et kontrolleret tempo, og sørg for at fordel vægten på hænder og hoved. Brug hænderne til at regulere balancen; pres håndrødderne i gulvet, hvis benene ryger fremad og pres fingrene i gulvet, hvis benene ryger bagover hovedet.  trinetheodora-hovedstand-step-fitness-45. Før nu benene over hoftehøjde. Hold spændet i coren, benene og hold et kontrolleret tempo. Regulér fortsat balancen med håndrødder og fingre.  trinetheodora-hovedstand-step-fitness-56. Så skal du blot rette benene ud 😉 Lad være at tyre dem op i loftet, men bliv ved med at kontrollere tempoet, således du ikke mister hele dit opspænd. Skuldre, bagdel og fødder skal danne en lige linje 🙂

Man kan sagtens blive på trin 3-4 og øve tempo, balance og kontrol. Jeg anbefaler man venter med at smide fødderne opad, indtil man har står på ens standposition, så man ikke ender med at lave et uheldigt vrid i nakken eller ryggen. Er man utryg ved at gøre det frit, så lav hovedstanden foran en væg, der kan redde en for et træls fald og ligeledes være med til, at man står lige i hovedstanden. Når man mestrer hovedstand, så er næste projekt håndstand!

God fornøjelse!

Kan du allerede stå på hovedet? Prøv at lav en hovedstand med strakte arme: 

trinetheodora-headstand-hummeltraining-fitnessblog

★★★

Follow on BLOGLOVIN’ // FACEBOOK // INSTAGRAM

2 KOMMENTARER

  • Ea

    Jeg har ALDRIG kunnet, men du har lige lært mig det!!!! Tak! Du er for vild!

    Siden  ·  Svar på kommentar

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Medicinbold fra helved