En af de bedre servicemeddelelser

Fra styrkeløft til vægtløftning – og lidt om mobilitet

Jeg synes virkelig, at det var fedt at træne styrkeløft, og jeg nød de tre konkurrencer, jeg stillede til i løbet af det seneste år. Jeg har det dog med at køre død i det samme og det samme, og har derfor gennem hele den trænende del af mit liv lavet mange skift mellem sportsgrene. Efter alle de obligarotiske holdsporter som barn, svømning og ridning startede jeg, da jeg var 15 år til boksning. Efter et par års motionsboksning tog jeg et år med kampe – 11 i alt blev det til, og så rykkede jeg videre. Boksningen blev efterfulgt af et par år med fitnesstræning af forskellig slags, inden jeg blev bidt af løb og trænede op til en halvmarathon. Efterfølgende tog jeg et halvt år til New Zealand, hvor jeg fik øjnene op for styrkeløft. Da jeg kom hjem, tog jeg kontakt til personlig træner Thomas Moberg, som gennem struktureret træning fik bygget min styrke op og lagde hele grundlaget for, at jeg til DM i år squattede 125 kg og foruden stod ved min side, da jeg trak en all time-personlig rekord i dødløft på 165 kg. Den sidste tid af min styrkeløfttid, var jeg under vingerne på Casper Jespersen, som med små tekniske korrigeringer fik udnyttet mit fulde styrkepotentiale på daværende tidspunkt og hjalp mig til bl.a. at bænkpresse 67,5 kg (med pause på brystet). Han var ligeledes manden, der ændrede min standplacering i squatten fra high bar til low bar, da jeg er enormt bagkædedominant og dermed rigtig stærk, når stangen ligger lavt på ryggen.

Anyways, jeg gik kold i programmer og forventninger, så jeg flyttede endnu en gang mit fokus. Crossfit blev mit næste interesseområde, og det skift har jeg været utroligt glad for. Jeg bliver udfordret hver gang, jeg er til træning, og det er aldrig det samme. Det er godt til min motivation 😉 Sammen med crossfit er kommet vægtløftning, og her har jeg lagt meget energi. Min krop kan nemlig slet ikke forholde sig til den meget rette position, man skal have i sine bundpositioner i de olympiske løft snatch og clean. Jeg har været (og er fortsat) utroligt udfordret på min mobilitet, og så er jeg som sagt sindssygt bagkædedominant, og jeg har virkelig kompenseret meget, når jeg har lavet løftene. Den seneste tid har jeg dog oplevet en kæmpe fremgang! Jeg er gået fra ikke at kunne overhead-squatte under parallel til at kunne gøre det både med og uden belastning. Det er en kæmpesejr for mig, og jeg er meget stolt af mig selv.

snatch-overhead-squat-vaegtloeftning-trinetheodora-fitness-crossfitJeg har faktisk ikke trænet min mobilitet isoleret. Jeg har i stedet for øvet løftet igen, og igen, og igen. Snatch, altså. De små forbedringer er kommet snigende og mit overhead squat har aldrig været pænere, end det var i dag. Det betyder også, at mit snatch bliver bedre og bedre. Og det er fedt – de olympiske løft er så vanvittig tekniske; men når man så kan mærke fremgangen, så kommer der bare endnu mere blod på tanden.

I forhold til clean (og jerk) har jeg været meget begrænset af min dårligere skulder og mobilitet i skulderleddene. Mit clean er blevet ret godt, og jeg kan mærke, at det kan blive rigtig tungt, hvis jeg får trænet mit front squat… Jeg fik også øje på i dag, at min bundposition her er blevet meget bedre – jeg sidder pludselig helt ret op og ned:

front-squat-clean-mobilitet-vaegtloeftning-crossfit-trinetheodora

Beklager den dårlige billedkvalitet….

Man kan lægge mærke til, at mine knæ og ankler faktisk er placeret samme sted, men hoften er blevet mere åben og mobil, hvilket betyder, at jeg sidder langt mere ret, og dermed er jeg også stærkere og mere stabil i bundpositionen. Jeg har heller ikke her trænet mobiliteten specifikt, men trænet hele løftet om og om igen… Sidst vil jeg lige nævne jerk, hvor stangen skal ende oppe over hovedet i strakte arme. Jeg døjer stadig sporadisk med min skulder, og jeg må erkende, at jeg er nervøs for at banke så mange kilo op over hovedet og ned i skulderen… Jeg oplever dog en kæmpe forskel på, hvor godt jeg får den varmet op, og jeg vil lige snarest dele mit lille skulder-opvarmning-trick med jer, for det virker fandme…

Hvis du er nået helt hertil, så rigtig godt klaret 😉 Min pointe er, at det har været en længere proces at gå fra styrkeløft, hvor det handler om at flytte vægten kortest muligt for at være stærkest muligt til vægtløftning, hvor kroppen skal placeres fuldstændig anderledes i forhold til stangen. Men det er så pissefedt, når det lykkes.

signatur

6 KOMMENTARER

  • sejt gået… og jeg glæder mig til den skulderopvarmning 🙂
    – God dag!

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • TRINETHEODORA

      Tak! Det vil jeg få i stand snarest 🙂 God dag til dig også!

      Siden  ·  Svar på kommentar
  • Mette

    Seriøst, du er så pisse sej altså! Har fulgt med på sidelinjen længe, og tager virkelig hatten af for dit gå-på-mod. Først halvmaraton, dernæst vanvittigs stærk styrkeløfter og nu rocker du crossfit og vægtløftning, fandme sejt altså!
    Det kunne mange (incl. mig selv) lære noget af! At prøve nye ting a.!
    Jeg har altid set mig selv lidt som en hybrid mellem en BB og styrkeløfter, hvor bodybuilding dog klart har fyldt mest i forbindelse med konkurrence. Inden længe går jeg dog i gang med en styrkecyklus med fokus på de 3 store, det skal nok blive spændende (og anderledes, og uvant)., men glæder mig til at blive motiveret af min performance fremfor mit udseende, og så mere teknisk end tidligere 🙂 Der er bare noget HELT specielt ved at føle sig stærk eller lave ny PR og virkelig føle man har rykket sig.

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • TRINETHEODORA

      Hvor er du sød, tusind tak for din kommentar, Mette!
      FEDT du skal igang med en styrkecyklus, det skal du nok blive glad for! Det har virkelig betydet meget for mig!

      Siden  ·  Svar på kommentar
  • Hvor er du altså sej. Og en dejlig inspiration.

    Jeg døjer med knæskader og ego, så presser mig selv lidt for hårdt nogle gange. Dette var en fin reminder. Tak!

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • TRINETHEODORA

      Tusind tak for din søde kommentar! Ego er altid en bitch, jeg kæmper selv meget med det i perioder – og pt i forhold til jerk og min dumme skulder…

      Siden  ·  Svar på kommentar

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

En af de bedre servicemeddelelser