Tung styrketræning / GRATIS træningsprogram

Fitness 101 – Om indforståethed og en liste

IMG_6586Når man har været i noget i et stykke tid, så vil der efterhånden ofte udvikle sig et mere eller mindre indforstået sprog. Det sker i vennekredsen, på jobbet, på studiet – og det sker også i de forskellige kategorier i blogverdenen. Jeg blogger jo primært om fitness, kommer meget i fitnessmiljøet og har efterhånden lært en del om det. Når jeg så skriver om det, så kan jeg ofte tage mig selv i at bruge vendinger og begreber, som jeg bare antager, at I/folk også forstår. Men faktum er jo, at hvis man ikke selv kommer meget i fitnessmiljøet, hænger ud med folk, der går op i kost og træning eller er venner med fx en række personlige trænere, ja, så ved man jo ikke alt og om alting. Og ligeledes kan det jo også hænde, at man selv træner og spiser sundt, men iøvrigt ikke går specielt meget op i, hvad der foregår i den fucked up verden, som fitness er.

I går tog jeg mig selv i at blive helt overrasket over, at en person spurgte, hvorvidt “proteinpulver var usundt at indtage”, og jeg bliver fortsat chokeret over, at mange tilsyneladende tror, man ikke må indtage kulhydrater, hvis man gerne vil tabe sig… Men det er en anden debat 😉  Det fik mig dog til at tænke på, at det er jo ikke en selvfølge, at folk har kendskab til kosttilskud, det er jo ikke en selvfølge at folk kender til træningsudtryk og øvelser. Hvor skulle de vide det fra? Og det er egentlig også en smule arrogant bare at gå ud fra, at folk bare ved, hvad man snakker om, når man bruger den ene forkortelse og det andet begreb i flæng…

Jeg tænkte derfor, at jeg ville lave en lille ordbog med ord, som flittigt bliver brugt på fitnessblogs og især på Instagram. Danica har for et par år siden skrevet en lignende liste, men indlægget findes desværre ikke på hendes blog mere. Jeg har listet en række forkortelser og begreber op nedenfor og givet en forklaring – skriv ENDELIG i kommentarfeltet, hvad der ellers burde indgå i “Fitness 101”, så kan vi måske lave en ultimativ liste for alle, der er nye som gamle i fitnessverden 😀
_________________________________________________________________________________

PWO: Forkortelse for “Pre Workout”, der er et koffeinholdigt pulver, der blandes med vand og indtages 20-30 minutter inden træning for at skærpe fokus og give energi.

BCAA: BCAA er en forkortelse for ?Branched-chain-amino-acids?. På dansk: forgrenede aminosyrer. Disse aminosyrer forekommer naturligt i proteinpulver, men når de indtages særskilt, så optages de direkte og skal ikke fordøjes først som de skal, hvis de er tilsat dit proteinpulver. Man indtager BCAA for at bevare sin muskelmasse og for at du hurtigere kan opbygge muskelvæv. Det er det mest anvendte kosttilskud både indenfor sport og fitness.

Intra-/post workout: Kosttilskud, der indtages MENS man træner kan kaldes “intra workout” og kosttilskud eller måltider, der indtages umiddelbart EFTER træning kan kaldes “post workout”. Det er fx proteinpulver.

Bulk: En bodybuilding-betegnelse for at tage på med vilje. Primært at “gaine”, altså “at tage på” i muskelmasse. De fleste bulker typisk om vinteren.

Cut: Efter bulk kommer cut. Her er målet at smide fedtmasse og bevare ens muskelmasse bedst muligt. Alle atleterne ‘cutter’ i øjeblikket, fordi der er konkurrence lige om lidt. Almindelig mennesker vil typisk starte deres cut op snarligt for at nå en ønsket, lav fedtprocent til sommer.

Mealprep: Meal = måltid, prep = forkortelse for “prepare/preparation” = at forberede. Altså at forberede måltider – ofte til flere dage i træk.

ROM: Ikke hovedstaden i Italien, nej, men derimod et begreb som alle personlige trænere, med respekt for sig selv, bruger. Det står for “Range Of Motion” og betyder “bevægeudslag”. Det bliver brugt i forbindelse med at vise en øvelse frem. Fuld ROM betyder at øvelsen skal udføres med fuldt bevægeudslag. For eksempel i en squat betyder det, at du skal HELT ned at sidde og ikke kun komme ned til vandret.

Split: Et split henviser til, hvordan du deler din styrketræning op. Et to-split betyder, at din træning er delt i to (fx overkrop og underkrop) og vil ofte betyde 4 ugentlige træniner. Et tre-split betyder, at du deler muskelgrupperne ud på tre dage (fx bryst, skulder og triceps, ryg og biceps, ben og mave) og vil betyde 6 ugentlige træninger. Træner du hele kroppen hver gang kaldes det “full body” og vil som regel betyde 3 ugentlige træninger.

_________________________________________________________________________________

Hvad skal vi ellers have på listen? Skriv endelig begreber, forkortelser og vendinger i kommentarfeltet, så vil jeg samle det til et indlæg 🙂

Trine Theodora X

Follow on BLOGLOVIN’ // FACEBOOK // INSTAGRAM

13 KOMMENTARER

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Tung styrketræning / GRATIS træningsprogram