My Heroes ★ Andreas Martinsen

Fitness 101 – En guide til fitnessmiljøet

Det er fandme heller ikke nemt at finde rundt i alle de engelske forkortelser og udtryk, som man støder på i fitnessverdenen! Jeg har samlet en række begreber og givet en forklaring, der måske gør det hele lidt nemmere 😉 Hvis der er andre, som I vil have en forklaring på, så læg endelig en kommentar til indlægget, så laver jeg med glæde en part to. Derudover påtænker jeg også at lave en om kost og kosttilskud på opfordring fra en læser. Så hvis I er ligeså forvirret (med god grund!) på det område, så lad mig vide det. Så skal jeg meget gerne lave en guide til det også 🙂

Få en forklaring på PWO, BCAA, Intra-/post workout, bulk, cut, mealprep, ROM og split lige her.

fitness 101-trinetheodora

_________________________________________________________________________________

Superset: Et superset betyder at to øvelser udføres umiddelbart efter hinanden med/uden pause imellem. Fx 10 gentagelser squat efterfulgt af 10 gentagelser legcurls efterfulgt af en pause og så forfra i X antal set.

Dropset: En udmattelsesteknik. Man gennemfører et givent antal gentagelser med en passende vægt. Det kunne være 8 gentagelser med 20 kg. Når man bliver træt, så tager man en passende mængde vægt af (fx 2,5 kg), og laver så 8 gentagelser mere. Igen dropper man vægten en passende mængde, og laver endnu engang 8 gentagelser. Man kan lave fx 3, 4, 5, 10 drops i et set og kan bruges til alle muskelgrupper.

RM: Forkortelse for “Repition max”, altså den maksimale vægt man kan løfte x antal gange. 1RM = den maximale vægt, man kan løfte én gang, 3RM = den maksimale vægt, man kan løfte tre gange og så videre.

AM/PM: Bliver brugt i forbindelse med, at man træner to gange på en dag og er et bestemt program. AM/PM refererer til 12-timersdøgnet; altså at man træner om morgenen (AM) og igen om eftermiddagen/aftenen (PM).  

AMRAP: Står for “As Many Rounds As Possible” og bruges særligt i Crossfit. Det betyder, at man fx har 10 minutter til at lave så mange runder som muligt af x antal øvelser.  

Krudt: Slang for steroider.

PR: Forkortelse for “Personlig Rekord”. Kan også skrives som PB = Personal Best

LISS: En form for cardio (kredsløbstræning), hvor din puls er lav til moderat (fx langsom løb eller en gåtur). Står for “Low Intensity Steady State”.

HIIT: “High Intensity Interval Training” er intervaltræning, hvor pulsen skal være tæt på max og intervallerne korte. Fx 10 x 10 sekunder på løbebånd eller romaskine så hurtigt man kan.

WOD: Står for “Workout Of the Day” og er ligeledes et Crossfit-udtryk. Det betyder egentlig bare “dagens træning”.  

Spotter: En spotter er en person, som man typisk bruger, når man fx skal lave en ny personlig rekord. I squat betyder det, at der står en person bagved dig og følger med dig ned, således de kan hjælpe dig op at stå, såfremt du ikke selv kan løfte vægten. I bænkpressen vil en spotter stå bagved stangen og hjælpe den op ved at lægge hænderne under stangen, hvis du ikke selv kan presse den helt op. En spotter er altså bare et udtryk for en person, der skal hjælpe dig med dit løft, hvis du ikke selv kan løfte vægten.

Failure: Bruges i forbindelse med “at træne til failure”. Det betyder at træne til udmattelse. Det vil typisk være i kropsvægtøvelser som fx pull ups eller mere isolerede øvelser som fx bicep curls eller skulderøvelser, hvor man tager et set til “failure”, altså at man tager så mange gentagelser som man overhovedet kan indtil man absolut ikke kan mere.   

Clean, jerk, snatch: Er navne på discipliner i olympisk vægtløftning.

DB: Forkotelse for Dumbell, som betyder håndvægt.

BB: Forkortelse for Barbell, som betyder vægtstang. Ikke at forveksle med BB for BodyBuilding.

DOMS: Står for “Delayed Onset Muscle Soreness” og betyder muskelømhed. Det er den ømhed, som du oplever dagen efter/to dage efter træning og opstår, når du har trænet hårdere end du plejer eller fx har fået en ny øvelse på programmet, som dine muskler ikke kender. DOMS er ikke et udtryk for, hvor meget du får ud af din træning!

IIFYM: Betyder “If It Fits Your Macros” og er en måde at tracke sin mad på. Ens makrotal defineres af af den mængde protein, kulhydrat og fedt, man skal indtage på en dag og i stedet for at tælle kalorierne, så tæller man en given fødevares makrotal – dvs. alt er tilladt, så længe det passer til dine makroer.

ON/OFF season: Er udtryk som atleter bruger om deres konkurrenceår. OFF season er den periode, hvor de skal tage på i muskelmasse og forbedre deres “weakpoints”, mens ON season er den periode, hvor de skal smide fedtmasse op til en konkurrence.

Weakpoint: Områder på kroppen, som man føler er de svære at forbedre. Fx kan ens baglår være et weakpoint, fordi man har svært ved at øge muskelmassen her. Men det kan være alle muskelgrupper, som (typisk) atleter føler er de sværeste at udvikle i forhold til andre muskelgrupper.

Reps: Forkortelse for “repetitions”, altså gentagelser. Henviser til hvor mange gentagelser af en given øvelse, man skal lave i et set.

Proats: Protein + oats. Altså, en fancy måde at sige proteinhavregrød på.
_________________________________________________________________________________

Trine Theodora X

Follow on BLOGLOVIN’ // FACEBOOK // INSTAGRAM

2 KOMMENTARER

  • Rigtig godt indlæg!

    Super at lige få en forklaring på nogle begreber jeg ikke kendte 😀

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Skide godt indlæg, Trine!

    Det er heller ikke nemt, at finde rundt i fitness junglen 🙂

    Siden  ·  Svar på kommentar

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

My Heroes ★ Andreas Martinsen