Når nok er nok

Få et bedre forhold til mad uden restriktioner

Jeg er begyndt at komme hos personlig træner og fysioterapeut Christian Amdi for at få behandlet min langvarige skulderskade. I løbet af sådan en time på hans briks, får vi lige vendt verdenssituationen. Jeg har i den forbindelse opdaget, at han har en utroligt fornuftig og reflekteret tilgang til kost, og jeg har derfor inviteret ham på bloggen. Jeg får helt lyst til at hyre ham som træner også på baggrund af dette indlæg, fordi I min verden, så har han virkelig forstået, hvordan det bør gribes an, når man står midt i en livsstilsændring, eller man arbejder på at få et bedre forhold til mad… Ordet er hermed givet til Christian Amdi 🙂


En af mine klienter spurgte mig om min mening til cheat meals/days. Hun havde hørt at de på den ene side kunne være et godt psykisk redskab til at holde en fra ”usund” og ”forbudt” mad resten af ugen og på den anden side kunne det være et dårligt redskab, som kunne føre til overspisning.

Cheatmeals/-days er efter min mening noget af dummeste du kan gøre. Hvorfor? Det ligger i ordet. Du bruger en betegnelse for noget, der burde gøre dig glad og give dig en følelse af tilfredsstillelse, som trigger skyldfølelse og et dårlig forhold til mad. Cheatmeals bliver ofte brugt som præmie for, at du har udsat dig selv for noget så forfærdeligt som at spise sundt og afbalanceret?

Hvis du har en så restriktiv diæt i løbet af ugen at du har brug for at fortære en pizza, burger, 500g bland selv slik og 2 liter is i weekenden, så har du brug for at tage en grundig evaluering af hvordan din kost ser ud og hvordan dit forhold til mad er. Ekstreme restriktioner vil føre til overspisning og muligvis klinisk spiseforstyrrelse i det lange løb, og det er der vist ingen af os, som ønsker.

Overspisning er helt forfærdeligt og desværre ikke noget man bare kan håndtere gennem viljestyrke. Jeg har selv haft store problemer med det gennem flere år og føler først, at jeg har fået det under kontrol, inden for det seneste år.

Hvis den livsstil eller det vægttab du er i gang med skal være permanent og vedvarende, bliver du nødt til at finde ud af, hvad du kan gøre langsigtet. Find en plan for din kost som tilfredsstiller dine behov til kalorier og eventuelt makronæringstoffer for at nå dit mål, men som også tilfredsstiller dine smagsløg. Har du cravings, så følg dem og nyd dem i moderation. Lige så snart du tænker på bestemte fødevarer som usunde/forbudte, bliver du nødt til at overveje om din plan er sundt for din psyke. Der findes INGEN usunde eller forbudte madvarer, det er kun dig (og de medier du lytter til), der bestemmer det. Alle madvarer kan spises dagligt, der skal blot være kontrol over den samlede balance i kalorieindtag.

Min anbefaling: Fjern tankegangen om cheat meals/-days og sundt/usundt/forbudt. Det er en forkert måde at se dit liv og mad på, du snyder ikke nogen ved at spise det, du har lyst til. Du lever blot et liv, som er tilfredsstillende for DIG.

Folk overkomplicerer ofte en sund kost. Førsteprioritet er altid kaloriebalancen, og for de fleste er det også det eneste der behøves at være kontrol over. Dernæst kan man overveje ens proteinindtag og grøntsagsindtag. Men for guds skyld hold det simpelt.

Lad vær med at planlægge et binge måltid en gang i ugen. Tillad derimod dig selv at spise de ting som tilfredsstiller dig i små portioner igennem ugen og deltag i de sociale arrangementer, du har lyst til.

Dette er ikke ment som at du skal spise slik, hvis du ikke har lyst. Men hvis du virkelig har lysten, så tag en lille portion og nyd den.

Det er heller ikke ment på den måde, at jeg opfordrer til, at du skal tage ud drikke hver weekend, da det kan gøre det svært at opnå dine mål. Men hvis du er inviteret til noget, så deltag og indtag det du vil, fordi du vil og har lyst, og ikke fordi du skal.

Spørg altid dig selv: Det jeg gør nu, er jeg glad for at skulle gøre det i morgen, om en uge, om et år og resten af mit liv? Hvis ikke, så skal der reevalueres.

mad-sundhed-sund-frokost-ma%cc%8altid-trinetheodora-christianamdi


www.amdipt.dk

signatur

   

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Når nok er nok