Om søndagen har jeg kærestesorger

Et tiltrængt afbræk fra hverdagen

Reklame for Visit Silkeborg

I Kristi Himmelfart-ferien tjekkede jeg ind i de smukkeste omgivelser i Silkeborg. Jeg tager kun meget sjældent afsted på ture og oplevelser som denne med veninder, da det for mig i langt højere grad er en kæresteting. Det tog dog ikke ret lang tid, før jeg kunne mærke, hvorfor det giver rigtig god mening at tage en pause fra hverdagen sammen med en god veninde. Jeg havde ikke været klar over, hvor tiltrængt den tur var. Og for hver time, der gik, kunne jeg mærke overskuddet vende mere og mere tilbage.

Silkeborg er i min optik Aarhus’ smukke lillesøster, og byen er virkelig vokset på mig det sidste års tid. Eksplosivt på det sidste, efter jeg har fået arbejde der. Silkeborg er på mange måder hovedstad i Danmark for Outdoor & Adventure, og det var også uden tvivl oplevelserne i naturen, der viskede tavlen ren i hovedet på mig.

Vi tjekkede ind på Gl. Skovridergaard, som ligger i gåafstand til byen og alligevel lige midt i naturen. Jeg er normalt ikke synderligt imponeret over hoteller, men det her sted, det havde noget helt særligt over sig. Vi boede i bygningen, I kan se på billedet, som faktisk er Silkeborgs ældste bygning! Det er da alligevel lidt specielt. Jeg anbefaler normalvis ikke hoteller, men det her sted bør opleves. Fra hotellet kunne vi således både gå en tur i skoven og besøge centrum og gågaden, inden vi tog ud at spise den første aften. Vi spiste på Simpel Osteria, som ligger i Søndergade. Her er der ingen tjenere, men i stedet for vælger man tapas blandt et hav af delikatesser. Det var også muligt at bestille en hovedret, og kokken tog særligt hensyn til Mayas allergener, så hun faktisk fik en af kokken frit sammensat ret. Stemningen var uformel og hyggelig, og vi skyllede den lækre mad ned med husets vin.

Morgenen efter var vi klar til at opleve noget i den natur, vi selvfølgelig havde hørt så meget om, og dagen startede med en tur i kajak. Vi mødtes med Frank fra Naturminful.dk, som guidede os igennem et par timer på vandet, hvor formålet var at aktivere alle ens sanser og være til stede. Jeg har tidligere stiftet bekendtskab med mindfulness, og jeg synes, det er fantastisk at blive guidet igennem og mærke én selv. Det er første gang, jeg sidder og padler i en kajak på samme tid, men det gjorde det bestemt ikke sværere at finde roen. Det var en fuldstændig fantastisk start på dagen! Det er i øvrigt noget alle kan finde ud af, og det kræver ikke nogen form for særlige kajakkompetencer. Frank var meget autentisk og rolig, og det betød, at man virkelig kunne give sig hen i oplevelsen.

Efterfølgende fik vi serveret frokost på hotellet. Men ikke bare i restauranten, nej, vi blev sat i hotellets drivhus med et par tæpper og den lækre anretning. Det er helt nyt, at hotellet har omdannet drivhuset til et lille, intimt spisested, men det fungerede virkelig godt! Det var ligeledes passede at spise på hotellet, da vi umiddelbart efter frokost skulle ud på en mere action packed naturoplevese med MTB Guide Silkeborg. Og her må jeg bare sige: Wauw! Jeg havde fuldstændig glemt, hvor vanvittig sjovt, det er, at køre mountainbike i skoven. Jeg har faktisk ikke gjort det, siden jeg boede i New Zealand, men det var et meget glædeligt gensyn. Ligeså hårdt det er at køre opad, ligeså adrenalinpumpene sjovt er det at køre nedad! Vores guide, Mark, instruerede teknikken og viste os rundt på de utallige spor i skovene omkring Almind sø. Jeg følte mig fuldstændigt oprigtigt glad og kunne nærmest mærke endorfinerne danse i min hjerne, da vi var færdige, og de to timer var bare slet ikke nok – på trods af, at det faktisk regnede! Cyklerne lånte vi af Active Rental, som udlejer mountainbikes og som er MTB Guide Silkeborgs faste udlejningspartner. Man skal således ikke bekymre sig om, hvorvidt man kan skaffe en cykel, eller ej, for det kan man. MTB-guiderne laver ture for grupper i alle størrelser, og jeg kan kun opfordre til, at man tager sine veninder, venner, kollegaer, familie eller bare en selv med på tur i skoven – måske det var en idé til sommerferien? Læs mere lige her.

Turen på mountainbike i skoven gjorde os selvsagt også enormt mudrede, så vi satte kursen tilbage gil Gl. Skovridergaard, hvor vi tog et varmt bad og hoppede en hotellets morgenkåber, inden vi skulle ud og nyde vores sidste aften i Silkeborg. Vi talte om at tage en tur på Hjejlen, men det kunne vi desvære ikke nå, så vi nøjedes med at tage på Restaurant Hjejlen i stedet for 😉 Vi havde gjort en indsats for at se bare nogenlunde anstændige ud, så vi efter middagen kunne tage ned og snuse til Silkeborg “after dark“. På Restaurant Hjejlen fik vi serveret en åndssvagt lækker tre-retters menu og vin, mens vi vendte verdenssituationen og de gode oplevelser, vi havde haft det seneste døgn. Rammerne var simpelthen så indbydende og lækre, og servicen var fuldstændig upåklagelig, men vigtigst af alt, så smagte maden bare rigtig godt!

Mætte og glade tog vi ned på EVALD, hvor vi delte en flaske rosé, og stemningen blev mere løssluppen. Det satte et punkttum for to skønne dage i smukke Silkeborg, og det understregede virkelig for mig, hvor meget, jeg havde haft brug for den get away, og hvor meget, jeg har undervurderet Silkeborg tidligere som den aarhusianer, jeg nu engang er. Jeg kan kun anbefale en weekend i byen, hvis man vil gøre en tur ud af det, og ellers er der så mange oplagte aktive dagsaktiviteter, som man kan kaste sig ud i henover sommeren. Læs mere om byen og dens mange muligheder her.

Forslag til andre aktiviteter udover det nævnte:

• En rundtur med hjuldamperen “Hjejlen“, som sejler rundt på de smukke Silkeborgsøer
  • Pakke en picnickurv og tage med ned til Almind Sø
  • Spise en is ved enten Slusekiosken eller Hjejlekiosken
  • Tage en afstikker til Ry og gå en tur op på Himmelbjerget – det er simpelthen også så smukt!
  • Tage børnene med i fervandakvarium og dyrepark AQUA
  • Vær mere kulturrel og besøg eksempelvis Museum Jorn, der har den største samling af Asger Jorns værker i verden, Galleri Moderne eller Skupturparken ved Kuncentret Silkeborg Bad

For flere aktiviteter og inspiration, så besøg Visit Silkeborg, hvor der også kan findes rabatter og tilbud på aktiviteter.