What is yet to come

Drik vand og tab dig

Haha, whaaat?! Sikke en overskrift, hva? Ikke desto mindre, så er der faktisk noget om det. 

Jeg blev opmærksom på, at jeg drak alt ALT for lidt vand i løbet af en dag. Bevares, jeg drak da masser af væske – i form af cola zero – men der optages ikke nær så stor en procentdel af væske fra sodavand i kroppen, som der gør fra almindeligt vand.  Jeg mindes svagt en biologitime i folkeskolen, hvor vi så på sådan en oversigt…. 

I hvert fald, så besluttede jeg mig for at begynde at tracke mit vandindtag. Det stod hurtigt meget klart, at der var da en grund, hvis jeg skulle føle mig dehydreret, for jeg fik faktisk kun omkring 250 ml vand om dagen. Da jeg så for et par uger siden besluttede, at nu var det tid til at smide flæsket, så tænkte jeg at det ligeledes var oplagt at sætte ind på vandfronten og jeg begyndte aktivt at drikke meget mere vand. 

Jeg har især kunne mærke det på tre måder: 

  1. Jeg skal tisse hele tiden… Altså, ja… 
  2. Det har haft særdeles positiv indflydelse på min mæthedsfornemmelse. Jeg har ikke hele tiden brug for at proppe i hovedet, og jeg har allerede skåret drastisk ned for mit indtag af cola zero! Ikke bevidst, men jeg er simpelthen ikke tørstig. Jeg har nemt kunne drikke halvanden-to liter cola zero om dagen, nu får jeg en dåse, når jeg har lyst. Som jeg nyder og ikke bare hælder ned…. 
  3. Vægttab! På 9 dage fra jeg startede tabte jeg mig 4(!) kilo. Selvfølgelig var jeg ligeledes begyndt at spise ordenligt igen, men ikke desto mindre er det et stort vægttab på så kort tid. 

Når kroppen får den væske den har brug for, så har den ikke samme behov for at holde på væske – samtidig virker vand jo udrensende, og jeg tænker da mine tarme er jævnt begejstret for situationen. 

Vand er godt for kroppen, fordi meget af vores krop jo rent faktisk består af vand og cellerne får også mulighed for at fungere optimalt. Hvis jeg ikke har fået dig overbevist endnu, så kan jeg fortælle at vand ligeledes har positivt effekt på ens hud, det hjælper med at rense kroppen, så vi ikke bliver syge i tide og utide, din hjerne virker bedre, når du drikker nok – fx hjælper det på koncentrationen og den kognitive performance og samtidig bliver hjernen ikke træt på samme måde, hvis den er hydreret. All in all – så har alle kroppens funktioner de bedste forudsætninger, hvis de får vand nok. Sgu da lækkert som det hele går hånd i hånd, hva? 

Mit indtag i dag (kl. 10.45)

Oversigt over mit væskeindtag den seneste uge… Nogle dage er bedre end andre, men et gennemsnit på 2,3 liter er vist bedre end 250 ml 😉


Til sidst vil jeg tippe om en fantastisk app: Water Minder. Det er den, jeg bruger til at tracke mit væskeindtag. Her registrerer jeg KUN vand. Den koster 16 kr i AppStore, men det går nok. Så får man en tilfredsstillelse af at se manden blive fyldt mere og mere op og samtidig sender den en notifikationer i løbet af dagen, hvor den lige minder en om at det er tid til et lækkert glas vand 😉 

PS. En række frugter og grøntsager indeholder nærmest stort set vand. Grøntsager bestående af 90% vand er fx: peberfrugt, broccoli, selleri, agurk, græskar, spinat og tomat. Mens frugter der består af 85% vand fx er: abrikos, blåbær, grapefrugt, vandmelon, ananas og jordbær. 

Stay hydrated venner!  

Trine Theodora XXX

Follow on BLOGLOVIN’ // FACEBOOK // INSTAGRAM

6 KOMMENTARER

  • Maria

    Dejlig inspiration, vil da prøve at hente den app og se hvor meget jeg selv drikker om dagen. Som gravid er det jo også vigtigt med væske 🙂

    Bonus info: App’en er gratis i GooglePlay (til de med andriod).

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Nogle gange undervurderer man virkelig den effekt vand har.. Jeg tror også bare man skal vænne sig til at drikke vand når man er tørstig, og ikke cola zero f.eks. Det kan jeg nemlig godt have en tendens til 🙂
    Jeg har også lavet et indlæg om vand; om noget jeg faktisk tror de fleste ikke er klar over?
    http://densociale.bloggersdelight.dk/2015/06/14/did-you-know-1/

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Og hvor var det godt, at din træner fortalte dig, at du skulle drikke nok vand 😉

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • Jeg er så glad for alt den visdom du deler med mig, T! Især når jeg finder ud af, at du jo egentlig altid har ret… XXX

      Siden  ·  Svar på kommentar
  • Natasha

    Hej Trine!

    Jeg har fulgt din blog længe, og er vild med din ærlighed, blanding af personlige stil og din instagram! Det her indlæg ramte total plet, noget så simpelt som vand. Har længe haft prøvet at sørge for at drikke nok vand (skemaer, streget på vandflasker etc.) Men nu har jeg downloaded appen og håber det hjælper 🙂

    mvh Natasha

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • Hej Natasha. Tusind tak for dine pæne ord! De betyder meget for mig 🙂
      SKØNT at du kan li det – jeg håber appen kan hjælpe dig. Jeg har nemlig også prøvet alt muligt mærkeligt – men den her bliver ved med at sende en pushnotifikationer, så bliver man jo nødt til at drikke, haha!
      Ha’ en god og vandfyldt dag 😉
      Xx Trine Theodora

      Siden  ·  Svar på kommentar

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

What is yet to come